Friday, May 15, 2015

Mørke skyer. Og solskinn.


 Vi har hatt de vanskeligste dagene i vårt liv. Vi mistet restaurantet vi eide i Tallinn. Egentlig er det en lengre historie, men jeg orker ikke  å skrive om det. Vi mistet noe vi elsket, som var gjort med gode tanker og varm hjerte, med beste intensjoner - restaurantet var en viktig del av livet vårt.  Vi elsket dette stedet, det var vår drøm som vi oppfylte.
Det gjør vondt  å miste noe som betyr så mye for deg. Jeg vet at ingenting i livet  skjer uten årsak og at det til slutt er bra for noe, men akkurat nå klarer jeg ikke å forstå det. Jeg prøver  å være sterk, men det er en ting som gjør det så innmari vanskelig.

En av våre ansatte deler informasjon i Facebook som absolutt ikke er hele sannheten. Ja, vi begge gjorde feil, men å kalle meg en svindler som ikke betalte lønn for å bli rik selv er så langt fra sannheten som Neptun fra Sol, men mennesker vet ikke alle faktene og deler dette i Facebook, i diverse forum, diskutere og snakker stygt om meg og mannen min, som om vi hadde vært de verste personene i verden.
Vi mistet alle våre sparepenger, har ingenting igjen, men i sosiale medier snakkes det om meg og mannen min som om vi hadde bygget et slott i Abu Dhabi   og rømt med millioner. Og det finnes mennesker som tror på det, jubler for at svindlere ble tatt.
"Hvorfor skriver du ikke din versjon da?" spør de, "har du likevel noe å skjule?". Nei, det har jeg ikke, men jeg kan ikke snakke om alt, før jeg vet hvilke konsekvenser denne "sannheten" fra den tidligere ansatt egentlig har.

Jeg får i hvertfall trussel og hate-mail. Det er vanskelig å  være sterk. Vi har ingenting igjen. Bare mørke skyer.

Eller vent. Det finnes faktisk solskinn. Vi har kjære Britt Ida Loviisa, som i den tiden er den største  gleden og trøsten, det er hun som ikke lar oss være i depresjon. Hun er vår styrke. Og nEST. absolutt verste timing for åpning av en butikk. Eller kanskje ikke - det holder negative tankene unna.

Og i dag var det endelig solskinn i Lillehammer. En fantastisk dag. Utrolig varmt og koselig. Butikkvinduer er pyntet til 17.mai og alle koste seg ute. Det så ut som hele Lillehammer var på gatene.
Det var akkurat en slik dag jeg trengte  for a få energi. Vi gikk på tur, sju kilometer tilsammen. Det var virkelig en av de dagene hvor du ikke ønsket å sitte hjemme. Vi er litt på17.mai-mode vi også.













9 comments:

  1. Kurb lugeda :(
    Inimesed on ikka kohutavad ja ma loodan südamest , et need mitte hallid vaid lausa mustad pilved teie peade kohalt varsti hajuvad !
    Pöidlad pihku uue pesa loomisega Norras!
    Hoidke teineteist !

    ReplyDelete
  2. Oehh, tahaks Teid aidata, aga ei oska. Seega ütlen ainult, et olge tugevad ja loodetavasti läheb Teil Norras kõik imeliselt edaspidi!! Pea püsti!

    ReplyDelete
  3. Norra keelt väga ei oska seega kasutasin google translate abi ning sain enam-vähem ülevaate, millest kirjutad. Sellel lool on kindlasti pikem tagamaa ning usun, et õigel hetkel kuuleme sellest kõigest kindlasti. Aga soovin sulle tugevust ja vastupidavust ning tea, et on inimesi, kes on Sinu poolel ja kes toetavad Sind kui kukkuma peaksid!

    Harjet

    ReplyDelete
  4. Üldiselt oleks huvitav kuulata vastulauseid esitatud süüdistustele. Endise töötaja võit Töövaidluskomisjonis, võlad tarnijatele ja maksuvõlad on siiski faktid ning nende ümberlükkamine ei ole nii lihtne kui tunduda võib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diibis ei makstud musta palka, preili Arbeiteril on aga ka varem probleeme olnud tööandjatega, ei ole ta nii aus kannataja ühti.

      Delete
    2. Nii nagu ka blogi autoril on olnud probleeme kõigi oma eelnevate tööandjatega...;) Millegipärast usun, et mainitud töövaidluskomisjoni otsus ikkagi eksisteerib. Seda enam ootaks Eveliisi kommentaari kogu asjale...

      Delete
    3. Mul on olnud probleeme vaid Suure Ja Tähtsa Ettevõttega.
      Töökohale, kust ma ära tulin nüüd, ei ole mul etteheiteid ega neil mulle. See, et teatud ametikohtadele pisikeste lastega naised ei sobi on lihtsalt fakt ja sellest kirjutamine ei ole nutulaul, vaid nii on. Siis tuleb leida kompromiss kui endine töö enam ei sobi (kummalegi osapoolele)

      Delete
    4. Woop, woop, milline feminism. -.-
      Pole olemas töökohta, mis ei sobiks väikeste lastega naistele või väikeste lastega meestele. Sulle ei sobi, mitte kogu maailma naistele, kellel väikesed lapsed....

      Delete